Årsmöte 2014

Protokoll från årsmötet

Den 29 december 2014 mellan klockan 17.00-18.00 hemma hos Martin Johansson avhandlade travexperterna årsmötet inför det tänkta guldåret 2015. Många var punkterna som skulle avhandlas och mötet öppnades av Andreas Sjöndin. Till justeringsman valdes Jesper Karlsson, men då ingen av oss vet vad en justeringsman har för uppgift så nöjer jag mig i skrivande stund att just endast konstatera att Jesper Karlsson valdes. Övriga närvarande: Niklas Karlsson, Lasse Frisk och Marcus Thuresson (som förvisso var ordentligt försenad vilket i sin tur fick ej namngivna medlemmar att skrika okvädesord i frustration över nämnda försening)

#1 på dagordningen var en ekonomisk genomgång av ekonomiansvarige Marcus Thuresson. Denne meddelade att år 2014 varit det mest inkomstbringande året genom tiderna med 12 982 kr i inspelade pengar. Emellertid så spelade vi för 29 000 kr vilket totalt ger ett underskott på 16 018 kr under räkenskapsåret 2014 bör väl nämnas. Dock ökade vinsten från föregående år med 188 % vilket måste ses som godkänt.

#2. Statistisk genomgång av statistikansvarige Andreas Sjöndin som meddelade i princip vad Thuresson tidigare nämt, men gick även mer ingående in på personlig statistik och fann där en del matnyttig fakta som redovisas här nedan

Inspelade pengar

1.Andreas Sjöndin, 6 387 kr (116 kr per satsad 100-lapp)

2.Marcus Thuresson, 2 672 kr (49 kr)

3.Martin Johansson, 1 909 kr (35 kr)

4.Jesper Karlsson, 922 kr (17 kr)

5.Lasse Frisk, 745 kr (14 kr)

Rätt per omgång

1. Jesper Karlsson, 4,81 rätt (1,0 spik/omgång)

2.Martin Johansson, 4,72 rätt (1,0 spik/omgång)

3.Marcus Thuresson, 4,63 rätt (0,72 spik/omgång)

4.Andreas Sjöndin, 4,54 rätt (1,18 spik/omgång)

5. Lasse Frisk, 4,27 rätt (0,91 spik/omgång)

För mer statistik hänvisas till fliken STATISTIK

#3 Redovisning av Lasse Frisk som precis på målsnöret hamnade sist i 2014 års liga varpå han fick redogöra hur han kan förbättra sig till kommande säsong. Frisk meddelade klart och tydligt att han under 2015 skulle ”spela på rätt hästar” och ”vinna mer pengar”. En redogörelse som duger gott i bolaget och vi önskar Lasse all lycka med detta kommande säsong. Frisk uppfyllde också plikten att som minst inkomstdrivande spelare under säsongen tillhandahålla mat och dryck betalat ur egen ficka. Han skötte denna uppgift med bravur och serverade en utsökt italiensk måltid bestående av grönsaker,kött och såser som stenugnsbakats samman till en gastronomisk höjdare. Till den italienska maten valde Frisk att servera kyld maltdryck vilket uppskattades av samtliga.

#4 Sponsorredovisning av doktorand Martin T. Johansson. Johansson hade många fina förslag där bland annat begreppet ”stödmedlem” diskuterades. En stödmedlem skulle sponsra bolaget med 50 kr eller mer i månaden och i gengäld erhålla…absolut ingenting. En bra idé, men vi kom fram till att vi bör putsa vidare på denna fina idé då vi antar att raggandet av stödmedlemmar annars kan gå lite knackigt.

#5 sammanfattade utlandsavdelningens chef Jesper Karlsson relativt kort men koncist frågan om huruvida Travbolag22 har de ekonomiska muskler som krävs för att ånyo göra en resa ut på kontinenten med ett stabilt JA. Han medgav förvisso att en ansenlig summa pengar i ett sådant scenario skulle behöva skjutas till, men tryckte också på det faktum att vi i Travbolag22 faktiskt har Marcus Thuresson som medlem vilket innebär att en resa till Nederländerna till exempel inte behöver kosta mer än 79 kr per man förutsatt att man tål lite haschinrökta rum på hotell som vi kan kalla Delta…

#6 var egentligen mötets höjdpunkt då frågan om expansion i bolaget skulle resas. Redan året innan utvidgades bolaget med Lasse Frisk som bolaget hade headhuntat som DD-expert. Dock hade bolaget också fått upp ögonen för Niklas Karlsson och denne närvarade vid mötet, svårt nervös över utgången i röstningen av de fem medlemmarna. Niklas Karlsson föreslogs som ny fullvärdig medlem och röstades in med de klara röstsiffrorna 5-0. Vi hälsar Niklas varmt välkommen till oss och nu i skrivande stund är bolaget bestående av sex fullvärdiga medlemmar och ingen ny expansion är planerad den närmsta tiden.

#7. Enhetlig klädsel. Det är nära nu Martin. Det är nära nu…

#8 här presenterades spelschemat inför säsong 2015. Niklas fick i egenskap av ny medlem äran att inleda, sedan i tur och ordning de övriga medlemmarna i förhållande till hur mycket pengar man spelat in under 2014 där minst pengar fick vara sist och så vidare.

#9.Prisutdelning. Här prisades föregående års vinnare Andreas Sjöndin med en förträfflig flaska whisky som lät sig väl smakas efter den italienska buffén. I denna punkt kom också Travbolag 22:s numera sex medlemmar överens om att vinnaren av årets liga erhåller 10% av alla vinstpengar bolaget spelat in under året som en morot till att upprätthålla motivationen inom bolaget hela året då den emellanåt har funnits bristfällig. Ett räkneexempel för dig Martin. Vinner vi totalt 10 000kr i år, och du är den som dragit in mest pengar av dom så erhåller du 1 000 kr i egen ficka.

Vid pennan, Andreas Sjöndin